aktualności, Czytaj

Nadchodzący sezon artystyczny 2024/2025

Opracowała Małgorzata Cierlik

Nadchodzący sezon artystyczny 2024/2025 zapowiada się bardzo obiecująco – z pewnością warto będzie wybrać się w przeróżne zakątki Polski celem obejrzenia tanecznych spektakli przygotowanych pracowicie przez rodzime zespoły baletowe. W zbliżających się miesiącach nie zabraknie znanych tytułów, takich jak Don Kichot, Giselle czy Romeo i Julia, będą miały miejsce także premiery nowych spektakli np. Prometeusz, Frida czy Morze.

PINOKIO Choreografia i reżyseria – Anna Hop, fot. Ewa Krasucka, TWON.

W Warszawie, w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej repertuar na sezon 2024/2025 prezentuje się następująco. We wrześniu i styczniu będzie można obejrzeć balet w choreografii Krzysztofa Pastora, z muzyką Wojciecha Kilara pt. Dracula. Bilety na wszystkie daty tego spektaklu są już wyprzedane, jednak warto śledzić stronę internetową teatru, ponieważ w ostatniej chwili mogą pojawić się pojedyncze bilety. Ósmego i dziewiątego września będzie można obejrzeć 7. edycję polsko-japońskiego projektu tanecznego pt. Młody Duch Tańca. Polski Balet Narodowy we wrześniu będzie się prezentował aż pięciokrotnie na scenie teatru operowego w Dubaju z Giselle, która na warszawską scenę powróci w kwietniu. W październiku na scenie Teatru Wielkiego odbędzie się premiera baletu Peer Gynt (ponownie w listopadzie 2024) wg poematu dramatycznego Henrika Ibsena. W listopadzie w repertuarze zagości Fredriana i Juwenalia 3 (ponownie w lutym 2025). W grudniu będzie można nacieszyć się muzyką Fryderyka Chopina w przepięknym balecie Dama Kameliowa. W nowym roku (2025) wystawione zostaną następujące spektakle Don Kichot, Pinokio, Giselle oraz Kreacje 17. Sezon artystyczny Teatru Wielkiego zakończony zostanie spektaklem Juvenalia 4 oraz nowym baletem Krzysztofa Pastora Prometeusz (18.06.25).

Dracula (wrzesień i styczeń)

Młody Duch Tańca (8 i 9 września)

Giselle (Dubai Opera!) (wrzesień)

Peer Gynt (październik i listopad) 25.10.24 PREMIERA

Juwenalia 3 (listopad i luty)

Fredriana (listopad)

Dama Kameliowa (grudzień)

Don Kichot (luty i marzec)

Pinokio (marzec)

Giselle (kwiecień)

Kreacje 17 (kwiecień)

Juvenalia 4 (czerwiec)

Prometeusz (czerwiec) 18.06.25 PRAPREMIERA

Yuka Ebihara (Mina) i Vladimir Yaroshenko (Hrabia Dracula), fot. Ewa Krasucka, TWON.

Opera Bałtycka w Gdańsku jak na razie przedstawiła repertuar jedynie do końca roku – we wrześniu i grudniu będzie można obejrzeć Karnawał Zwierząt, natomiast w październiku widownię oczaruje historia przedstawiona w balecie Coppélia.


Karnawał Zwierząt (wrzesień i grudzień)

Coppélia (październik)

Teatr Wielki w Łodzi prezentuje następujący repertuar, składający się z tytułów wystawianych już w poprzednich sezonach oraz z dwóch premier. Jesienią będzie można zobaczyć romantyczną historię najsłynniejszych kochanków z Werony w balecie Romeo i Julia w choreografii Sashy Waltz (wrzesień oraz luty) oraz równie poruszającą miłosną historię przedstawioną w premierowej Giselle w choreografii Zofii Rudnickiej, z oryginalną muzyką Adolphe’a Adama (październik oraz styczeń). W listopadzie będzie miał miejsce Wieczór Baletowy Kompozytorów Polskich: Szymanowski, Kilar, Wesołowski (9/10/11.11.24). W grudniu zaprezentowany zostanie balet Kopciuszek, a w nowym roku obejrzeć będzie można Królewnę Śnieżkę i siedmiu krasnoludków (styczeń) oraz spektakl pt. Grek Zorba (luty oraz marzec). W marcu na scenie pojawi się Bolero/ Carmina Burana, a następnie premiera spektaklu pt. Morze w choreografii Roberta Bondary. Balet będzie grany od kwietnia 2025 aż do czerwca 2025. W maju do snucia wielkich marzeń i planów zachęci widzów balet Don Kichot.

Romeo i Julia (wrzesień i luty)

Giselle (październik i styczeń) 12 i 13.10.2024 PREMIERA

Wieczór Baletowy Kompozytorów Polskich: Szymanowski, Kilar, Wesołowski (9/10/11.11.24)

Kopciuszek (grudzień)

Królewna Śnieżka i siedmiu krasnoludków (styczeń)

Grek Zorba (luty i marzec)

Bolero/Carmina Burana (marzec)

Morze (kwiecień, maj i czerwiec) 26 i 27.04.2025 PRAPREMIERA

Don Kichot (maj)

W Teatrze Wielkim im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu repertuar prezentuje się równie bogato, jak w opisywanych powyżej teatrach. Sezon rozpocznie się od spektaklu Don Juan Roberta Bondary, balet w dwóch aktach inspirowany dramatem Molièra (październik), a w grudniu premierę będzie miało dzieło pt. Nie upilnuje nas nikt, które jest swoistym spojrzeniem na kobiecość. Tytuł spektaklu to parafraza cytatu zaczerpniętego z wiersza Zuzanny Ginczanki. We współtworzeniu spektaklu weźmie udział irlandzka choreografka, Marguerite Donlon. W tym samym miesiącu obejrzeć będzie można Królową Śniegu. Nowy rok przywitany zostanie przez BER – tryptyk baletowy (styczeń), a w kolejnych miesiącach na scenie zaprezentowane zostaną 4: Pastor / León&Lightfoot / Bondara (luty oraz marzec) i Spectrum 03 – Festiwal Przedwiośnie Baletowe 02 (marzec). W maju będziemy mogli obejrzeć Don Kichota, a w czerwcu odbędzie się druga premiera sezonu, czyli R+J (27.06.25), które jest interpretacją historii Romea i Julii w choreografii Roberta Bondary.

Don Juan (październik)

Nie upilnuje nas nikt (grudzień) 06.12.24 PREMIERA

Królowa Śniegu (grudzień)

BER (tryptyk baletowy) (styczeń)

4: Pastor / León&Lightfoot / Bondara (luty i marzec)

Spectrum 03 – Festiwal Przedwiośnie Baletowe 02 (marzec)

Don Kichot (maj)

R+J (czerwiec) 27.06.25 PREMIERA

W Operze Krakowskiej, trzeciego września, odbyła się gala taneczna w ramach projektu Młody Duch Tańca, we wrześniu także będzie miało miejsce wydarzenie pt. Operowa Klisza III we współpracy Opery Krakowskiej oraz Muzeum Fotografii w Krakowie. W listopadzie będzie można poczuć pierwsze oznaki nadchodzących Świąt Bożego Narodzenia podczas oglądania Dziadka do Orzechów. Repertuar na rok 2025 nie został jeszcze opublikowany.

Młody Duch Tańca (03.09.24)

Operowa Klisza III (wrzesień)

Dziadek do Orzechów (listopad)

W Operze na Zamku w Szczecinie widowni zaprezentowane zostanie dzieło Świecie dziwny/ Coming Together, czyli spektakl baletowy do muzyki Ewy Demarczyk, Marka Grechuty, Czesława Niemena i Frederica Rzewskiego w choreografii Roberta Glumbka i Kevina O’Daya (październik). W listopadzie zagości na scenie Don Kichot (ponownie w lutym), a w styczniu Alicja w Krainie Czarów – balet dla dzieci. W marcu pojawią się dwa spektakle: Dzieje grzechu – skandal obyczajowy XX wieku, oparta na literaturze i filmie taneczna opowieść oraz Dzieci z dworca ZOO – spektakl baletowy wzorowany na autobiografii Christiane F., młodej narkomanki z Berlina Zachodniego, z muzyką ikony rocka Davida Bowiego.

Świecie dziwny/ Coming Together (październik)

Don Kichot (listopad i luty)

Alicja w Krainie Czarów – dla dzieci (styczeń)

Dzieje grzechu (marzec)

Dzieci z dworca ZOO (marzec)

Opera Wrocławska rozpoczęła sezon z wyprzedzeniem, goszcząc rozwijające się artystki i artystów biorących udział w projekcie Młody Duch Tańca (30.08.24). We wrześniu obejrzeć będzie można spektakl Napoli 1841 – uroczystą i pełną energii klasyczną wersję baletu Bournonville’a, a w listopadzie i grudniu Królową Śniegu – pierwszą premierę baletową sezonu artystycznego 2024/2025 w choreografii jego kierowniczki Małgorzaty Dzierżon. W nowym roku zaprezentowany zostanie Tryptyk baletowy – Flight/Bolero/Elsa Canasta (styczeń) oraz Karnawał zwierząt (luty). Wiosnę przywitamy spektaklami Żywioły III – wieczór choreografów (marzec) oraz Requiem d-moll (kwiecień) Jacka Tyskiego z muzyką Wolfganga Amadeusa Mozarta. W czerwcu będzie miała miejsce polska premiera baletu Frida, czyli barwna, taneczna opowieść o życiu i twórczości znakomitej meksykańskiej malarki – Fridy Kahlo w choreografii Annabelle Lopez Ochoa z muzyką Petera Salema.

Młody Duch Tańca (30.08.24)

Napoli 1841 (wrzesień)

Królowa Śniegu (listopad i grudzień)

Tryptyk baletowy – Flight/Bolero/Elsa Canasta (styczeń)

Karnawał zwierząt (luty)

Żywioły III – wieczór choreografów (marzec)

Requiem d-moll (kwiecień)

Frida (czerwiec) 07.06.2025 PREMIERA

Opera Śląska w Bytomiu – wznowienia:

Makbet (wrzesień)

Królewna Śnieżka (październik i grudzień)

Opera Nova w Bydgoszczy – wznowienia:

Niebezpieczne związki (wrzesień i październik)

Alicja w Krainie Czarów (listopad)

Opisywany sezon artystyczny 2024/2025 zdecydowanie można określić mianem sezonu pod nazwiskiem Bondary, bowiem to właśnie jego choreografie zostaną zaprezentowane w licznych, tegorocznych premierach baletów. Najpopularniejszym baletem sezonu okazuje się Don Kichot, który będzie wystawiany w aż czterech miejscach – Warszawie, Łodzi, Poznaniu i Szczecinie. Teatr Wielki w Warszawie, Łodzi, Poznaniu i Opera Wrocławska prezentują najbogatszy i liczny repertuar w porównaniu z innymi opisywanymi teatrami. Wciąż czekamy na repertuar na rok 2025 w Operze Krakowskiej, Operze Novej, Operze Śląskiej i Operze Bałtyckiej. Mam nadzieję, że nadchodzący sezon przyniesie nam, miłośnikom i miłośniczkom sztuki tańca, wiele artystycznych doznań.