– gorące rytmy i głębia emocji!
Drodzy Czytelnicy!
Z ogromną radością oddajemy w Wasze ręce letni numer TAŃCA – numer, który płonie od emocji, przemian i nieustannego poszukiwania nowych form wyrazu. Lato to czas intensywności, gorących rytmów i głębokich przeżyć, a nasza najnowsza edycja idealnie odzwierciedla ten nastrój.
W sekcji RELACJE Anna Królica zaprasza nas do refleksji nad festiwalem „Przedwiośnie Baletowe” w Teatrze Wielkim w Poznaniu, który zaprezentował zmiany optyki, redefinicje i poszukiwania wokół tańca, wskazując na nowe kierunki i perspektywy. Justyna Stanisławska zabierze Was w fascynującą podróż do świata snów i pamięci w relacji z „Butohpolis 2025”, ukazując niezwykłą moc ciała w tańcu Butoh.
Nasze RECENZJE to prawdziwy kalejdoskop wrażeń. Przygotujcie się na odświeżające spojrzenie na klasykę! Elżbieta Pastecka i Gabriela Opielewicz analizują „Carmen” odczytaną na nowo przez Johana Ingera dla Opery Nova w Bydgoszczy. Agnieszka Narewska-Siejda poruszy Was obrazami z premiery „Fridy” Annabelle Lopez Ochoi. Nie zabraknie również skrupulatnej analizy „Spectrum 03” pióra Gabrieli Opielewicz, czy głębokiego spojrzenia Anny Królicy na „Kopciuszka” jako spektaklu o kobietach. Justyna Stanisławska odsłoni przed Wami „Phenix” i „Vertical” Mourada Merzoukiego zaprezentowanego podczas XXXI Bydgoskiego Festiwalu Operowego. W tekście „Ogień – symbol rozwoju i zagłady” Elżbieta Pastecka zmusi do refleksji po ostatniej premierze Polskiego Baletu Narodowego „Prometeusz” Krzysztofa Pastora, a także zanalizuje apokaliptyczną “Księgę dżungli” w wersji Akrama Khana.
W dziale SZTUKA Agnieszka Narewska-Siejda przeniesie nas w świat „operetkowych” baletów Johanna Straussa. Z kolei w sekcji EDUKACJA Gabriela Opielewicz zaprasza do refleksji o perfekcjonizmie, a w VARIA Ewa Kretkowska opowiada o balecie w eterze czyli radiowej audycji „Pas de deux”.
W numerze poznacie bliżej Juliusza Multarzyńskiego – legendę polskiej fotografii baletowej, którego praca zagościła na okładce obecnego numeru. Twórczość dokumentalisty tańca odkryjecie również w rozmowie z nim o sztuce utrwalania ruchu. Dodatkowo Małgorzata Cierlik przybliża postać Akrama Khana, artysty, którego nazwisko często pojawia się w kontekście najgorętszych premier.
Ten numer to prawdziwa uczta dla miłośników tańca, pełen inspirujących artykułów, dogłębnych recenzji i intrygujących tekstów. Mam nadzieję, że jego lektura dostarczy Wam wielu niezapomnianych chwil i pozwoli zanurzyć się w pasji, którą wszyscy dzielimy.
Życzymy Wam cudownego, tanecznego lata!
SPIS TREŚCI 1-2.2025
RECENZJE
Ogień – symbol rozwoju i zagłady – Elżbieta Pastecka
Świat przemocy i pożądania oczami dziecka … czyli CARMEN na nowo odczytana
– Elżbieta Pastecka
Namiętność w parze z szaleństwem – Gabriela Opielewicz
Pokonując grawitację, łamiąc konwenanse – Justyna Stanisławska
Spectrum 03- Do trzech razy… Sztuka! – Gabriela Opielewicz
Kopciuszek – rzecz o kobietach – Anna Królica
Apokaliptyczna Księga dżungli Akrama Khana – Elżbieta Pastecka
Doceniona królowa – Gabriela Opielewicz
Poruszyć obrazami – premiera Fridy Annabelle Lopez Ochoi w Operze Wrocławskiej – Agnieszka Narewska-Siejda
RELACJE
Ciało, które śni. Ciało, które pamięta. Relacja z Butohpolis 2025 – Justyna Stanisławska
Przedwiośnie. Zmiany optyki, redefinicje i poszukiwania wokół tańca – Anna Królica
SYLWETKA
Dokumentalista tańca Juliusz Multarzyński
Akram Khan i jego dzieła – Małgorzata Cierlik
SZTUKA
„Operetkowe” balety Johanna Straussa – Agnieszka Narewska-Siejda
EDUKACJA
Lustereczko, powiedz przecie…– Gabriela Opielewicz
VARIA
O balecie w eterze – Ewa Kretkowska
WYWIAD
Utrwalić ruch. Z Juliuszem Multarzyńskim, artystą fotografikiem, o fotografowaniu baletu rozmawia Ela Pastecka.