aktualności, patronat medialny Tańca

VII Międzynarodowy Festiwal Sztuki Butoh – Butohpolis 2025

Taniec patronuje wydarzeniu.

Świat butoh to przestrzeń nieustannej transformacji. Podlegają jej ciała tancerzy, emocje, dźwięki i obrazy. Taniec ciemności jest lustrem odbijającym zarówno wewnętrzne przeżycia artystów, jak i duchową kondycję współczesnego świata. W ramach „Śnienia nowego świata” widzowie będą mogli zanurzyć się w rzeczywistości innych wymiarów i śnić nowe sny, które pomogą nam zmienić świat.

Agata Sokół, fot. Agata Hudomięt

W dniach 23–27 kwietnia 2025 roku w Warszawie odbędzie się kolejna edycja Festiwalu Butohpolis, tym razem pod tytułem „Śnienie nowego świata”. Będzie to pięć dni pełnych spektakli, performansów, filmów i dyskusji, które pokażą czy poprzez sztukę można dziś nadal kształtować nowe humanistyczne wartości a w ciemności dostrzec promyczek światła.

Dzień 1 – 23 kwietnia, Służewski Dom Kultury

Festiwal rozpocznie się mocnym akcentem – premierowym pokazem filmu SF „SUMARSÓLSTÖÐUR” w reżyserii Amélie Ravalec. To hipnotyczna podróż przez krajobraz emocji, natury i ruchu, w której tancerze butoh zderzają świat sztuki z otaczającą nas rzeczywistością. Artyści łączą tu swoje cielesne eksploracje z mistycznym i nieprzeniknionym obrazem świata.

Po projekcji czeka nas performans audiowizualny „Labirynt niewidzialnego świata”, przygotowany przez Michela Henry’ego i Amelie Ravalec, łączący taniec Butoh, oryginalną muzykę, sztukę wideo na żywo z wokalną narracją, który zabierze publiczność w podróż przez obrazy i dźwięki na granicy jawy i snu.

Dzień 2 – 24 kwietnia, Polsko-Japońska Akademia Technik Komputerowych

Dzień poświęcony będzie historii i przyszłości awangardy japońskiej. W programie premiera filmu dokumentalnego „Pionierzy japońskiej awangardy” Amelie Ravalec, przedstawiającego kluczowe postacie, które od lat 60. XX wieku kształtowały sztukę alternatywną w Japonii. Po seansie odbędzie się panel dyskusyjny z udziałem wykładowców PJATK, którzy przybliżą konteksty kulturowe, w jakich narodziło się butoh.

Dzień 3 – 25 kwietnia, Teatr Akt

Pierwszym performansem tego dnia będzie „Sen na Jawie” – projekt Agaty Sokół, inspirowany jej niemal dwuletnim pobytem w Indonezji i studiami nad tańcem tradycyjnym o charakterze mistycznym i transowym. To głęboko immersyjna opowieść o podróży między światami – fizycznym i duchowym, pomiędzy świadomością a nieświadomością.

Następnie zobaczymy instalację performatywną „Najbliższa część nieskończoności” autorstwa Sylwii Hanff z udziałem Pauli Jeanine Bennett. Działania performatywne skupią się wokół pisma asemicznego jako „pisanego snu” (Seraphimus), praktyki ezoterycznej i gestu rytualnego. Pejzaż dźwiękowy, na który składa się muzyka Akira Rablais, przetworzone dźwięki natury oraz teksty czytane symultanicznie, tworzą pętlę czasu i czas poza czasem – jezioro czasu, w którym dźwięk, ruch i przestrzeń będą przenikać się w organiczny sposób.

Wieczór zamknie „Echo” – projekt ELF, którego twórcami są Ichihara Akihito i Hyakuna Konoka, który zabierze widzów w świat japońskich „kodama”, duchów zamieszkujących stare, ponad stuletnie drzewa, nierzadko objawiające się zagubionym w lesie ludziom.

Dzień 4 – 26 kwietnia, Teatr Akt

W sobotę na scenie pojawi się wyjątkowa performerka Josef Ka z Finlandii z autorską reinterpretacją „Jeziora Łabędziego”, w której klasyczna narracja zostaje przefiltrowana przez ekspresję butoh i współczesne konteksty cielesności, łącząc elementy butoh, teatru ciała, performance artu i estetyki dark cabaret.

Następnie Milito (Kamil Niedziałek) zaprezentuje koncert performatywny „Radość totalnego ucieleśnienia”, eksplorujący granice dźwięku, ruchu i twórczej, ekspresyjnej obecności, łącząc taniec i sztuki wizualne.

Dzień 5 – 27 kwietnia, Kwadrat Praski

Ostatni dzień festiwalu to odkrywanie ekspresji ciała w surowej przestrzeni. Zobaczymy instalację performtywną „Pragnąca Istota”, łączącą ruch, rzeźbę podłogową, pejzaż dźwiękowy i poezję.

Monika Wachowicz zaprezentuje performans „Okruchy”, w którym ciało staje się kobiecym archiwum pamięci i emocji.

Na zakończenie festiwalu odbędzie się spotkanie z Agatą Sokół, poświęcone kultom opętania i indonezyjskim tańcom transowym oraz ich powiązaniom z Butoh. To wyjątkowa okazja, by spojrzeć na butoh z perspektywy rytualnych praktyk tanecznych innych kultur.

Festiwal Butohpolis 2025 to pięć dni pełnych intensywnych doznań, odważnych eksploracji cielesności i duchowości oraz głębokich refleksji nad miejscem sztuki w świecie. To zaproszenie do doświadczenia ruchu w jego najbardziej pierwotnej formie – jako narzędzia poznania siebie i rzeczywistości. Wszystkie wydarzenia festiwalowe są otwarte dla publiczności i odbywają się w różnych lokalizacjach Warszawy.

Zapraszamy do wspólnego śnienia nowego świata!

Redakcja Tańca